Welkom bij Studio 41

Is audio al een hele klus dan zijn de diverse videoformaten nog een andere grote brok.

 

Resolutie:

 

De dag van vandaag kunnen we een onderscheid maken tussen twee groepen: het vertrouwde Full HD of 2K systeem en het steeds meer oprukkende 4K systeem.

 

Bij 2K beschikken we over een resolutie van 1980x1020 beeldpunten d.w.z. horizontaal hebben we 1980 lijnen naast elkaar en horizontaal zijn dat er 1080, iedere kruising van die lijnen levert een beeldpunt op.

 

Nu kunnen we wie beeldpunten op twee verschillende manieren gaan lezen, ofwel lezen we al die informatie in één keer, dan spreken we van progressief of "P", ofwel lezen we die informatie in twee keer (twee halve beelden) dan spreken we van interlaced "I".

Nu is het zo als we de informatie in één keer lezen we dubbel zoveel data krijgen als in de interlaced mode, deze laatste moet het wel dubbel zo snel doen.

Hoe meer data we moeten wegschrijven hoe meer we vragen van ons opname medium, de dag van vandaag doorgaans SD-geheugen kaarten. Maar ook naderhand bij montage moet diezelfde hoeveelheid informatie gelezen worden. Nu hebben de fabrikanten daar wel iets op gevonden om de datastroom in te dijken, dit noemt men compressie, maar daar gaan we hier niet verder op in, dit is voer voor techneuten.

Onthoud dat, wanneer je in "P" filmt veel meer data krijgt dan in "I" maar dat dit in het eindresultaat nauwelijks merkbaar is. We komen daar later nog op terug bij de export van ons project.

Je hebt dan nog een bijkomende mogelijk in "25" of "50" frames, ook dit heeft zijn invloed op de grote van de datatstroom.

 

Bij 4K is men die resoluties nogmaals gaan verdubbelen we hebben hier 4096x2160 beeldpunten.

We maken echter onderscheid tussen Full 4K met 4096x2160 en UHDTV met 3840x2160 beeldpunten.

Het 4K systeem is een digitaal cinema systeem, het is ontwopren voor digitaal cinema als opvolger voor de 35 mm film, om er optimaal te kunnen van genieten zijn er een aantal voorwaarden:

- voor projectie, een schermdiagonaal van minstens 12 meter op het verschil met 2K te kunnen zien

- bij gebruik van een UHDTV minstens een schermdiagonaal van 55 inch en op de juiste kijkafstand zitten

 

De meeste up to date software paketten kunnen 4K verwerken, als je harde schijven kunnen volgen, want de datstroom is dubbel zo groot als bij 2K, we spreken hier vlug van 100 tot 150 Mb per seconde. Maar wat als je montage klaar is? Waar ga je, je film op bewaren en waar ga je dien kunnen weergeven? Momenteel is de eninge oplsagmogelijkheid een snelle harde schijf, liefts een SSD, projectie in 4K is in sommige bioscopen al mogelijk al zul je wel moeten zoeken.

 

Is 4K dan voor ons niet bruikbaar?

 

Op dit moment kunnen we er alleen ons voordeel uit halen door bij montage "uitsnede's" te maken en toch noch 2K over te houden.

Waarom op 4K opnemen, wat een serieuze investering vraagt, om daarna in 2K weer te geven? Laat 4K waarvoor het ontworpen is, voor de cinema wereld, daar kan het pas volleidg tot zijn recht komen.

Als je op een of andere beurs eens de kans krijgt om een volwaardige 4K projectie mee te pikken, zeker niet laten, je zal er ondergedommpeld worden een totaal andere wereld want bij 4K hoort een 22.2 geluidsysteem wat inhoud dat het geluid van uit 22 verschillende richtingen op je af komt ondersteund door 2 sub woofer kanalen voor de lage tonen, echt een hele belevenis.

 

Bestandsformaten:

 

De meeste full HD camera's nemen op in AVCHD formaat, film je met een fototoestel of DSRL dan zal je daar meestal een MOV bestand aan over houden.

De meeste software pakketten kunnen met beide bestandsformaten overweg, OPGELET als je op MAC wil monteren, MAC kent geen AVCHD of M2TS bestanden, dus wil je hier monteren dan moet je eerst converteren naar MOV.

AVCDH is gebaseerd op een windows omgeving terwijl MOV een extensie is van Quicktime.

 

Exporteren:

 

Afhankelijk van de gebruikte software kun je opslaan op:

- de ingebouwde harde schijf

- op een sd-kaart

- op een usb stick

- naar dvd of blue-ray branden

- rechstreeks uploaden naar youtube of vimeo

- zelfs naar je eigen website

 

Maar je zal dan telkens een keuze moeten maken uit de verschillende bestandsformaten en bijhorende resoluties.

 

- AVI

- AVCHD

- M2TS

- MPEG

- MPEG 2

- MPEG 4

- MOV

- ...

 

Met waarschijnlijk ook nog telkens eens de keuze tussen "P" en "I".

De laatste keuze bepaald grotendeels of je beelden al dan niet happerend zullen worden weergegeven, afhankleijk van de snelhied van de drager en de rekenkracht van het weergave toestel. Beschik je over snelle kaarten of een snelle harde schijf, bij voorkeur een SSD, en een snelle computer dan kun je je voordeel doen met te exporteren in "P" anders kies je best voor zekerheid en exporteer je in "I".

Let bij het exporteren ook of je voor "25" dan wel voor "50" frames gaat, dit kan ook een invloed hebben op de vlotheid van weergave.

 

Voor projectie gaat mijn voorkeur momenteel nog altijd uit naar een M2TS formaat in 1920x1080 in 25 I, dit is een goede keuze in beeld en geluidskwaliteit en met nagenoeg geen haperingen wat een projectie ten goede komt.

 

Met exporten naar de "sociale media " heb ik weinig tot geen ervaring, maar ik kortelings een test doen in verschillende bestandsformaten met hetzelfde beeldmateriaal. Ik plaats de link hier dan wel, aan jullie om te oordelen.

Copyright © All Rights Reserved